ChatGPT nu ook in Bing en Edge
Microsoft heeft een revolutie teweeggebracht in zijn Bing-zoekmachine en Edge-browser door een AI-aangedreven ervaring met ChatGPT-functies te lanceren. De techgigant heeft de platforms ontworpen om betere zoekresultaten, completere antwoorden, een nieuwe chatervaring en de mogelijkheid om inhoud te genereren te leveren.
Volgens Microsoft zijn er dagelijks 10 miljard zoekopdrachten. Toch gelooft het bedrijf dat de helft van hen onbeantwoord blijft omdat mensen zoekmachines gebruiken om dingen te doen waarvoor de software oorspronkelijk niet was ontworpen.
Satya Nadella, voorzitter en CEO van Microsoft, merkte op: “AI zal elke softwarecategorie fundamenteel veranderen, te beginnen met de meest uitgebreide variëteit van allemaal – zoeken.
AI-aangedreven zoeken
Microsoft heeft onthuld dat de nieuwe Bing-ervaring vol zal zitten met AI-technologie om de zoekmachine voor gebruikers te helpen verbeteren.
De officiële Microsoft 365-blog stelt dat het het volgende zal bevatten:
OpenAI-model
De nieuwe Bing draait op een nieuw, volgende generatie OpenAI groot taalmodel dat krachtiger is dan ChatGPT en speciaal is aangepast voor zoekmogelijkheden. Microsoft zegt dat het lessen en voordelen haalt uit ChatGPT en GPT-3.5; het is echter snel, nauwkeuriger en capabeler.
Microsoft Prometheus-model
Het bedrijf heeft een eigen manier van werken met het OpenAI-model ontwikkeld waarmee het zijn kracht optimaal kan benutten en heeft het het Prometheus-model genoemd. De combinatie is ontworpen om gebruikers relevantere, tijdige en gerichtere zoekresultaten te bieden.
AI binnen het zoekalgoritme:
Microsoft heeft zijn AI-model toegevoegd aan de kern van bing zoekmachine, wat heeft geleid tot de belangrijkste stijging van de relevantie in twee decennia. Het AI-model maakt het mogelijk om zelfs eenvoudige zoekopdrachten nauwkeuriger en relevanter te maken.
Gebruikerservaring:
Microsoft heeft de manier waarop gebruikers omgaan met zoeken, browser en chat opnieuw uitgevonden door ze in een uniforme ervaring te trekken. Dit is ontworpen om een nieuwe manier van interactie met het web te ontgrendelen.
Microsoft zegt dat deze nieuwe zoekervaringen mogelijk zijn omdat het zich heeft gecommitteerd aan het bouwen van Azure tot een AI-supercomputer voor de wereld. Het is dezelfde infrastructuur die OpenAI heeft gebruikt om de baanbrekende modellen te trainen die nu worden geoptimaliseerd voor Bing.
“Copiloot voor het web”
Microsoft beschrijft de vernieuwde Bing- en Edge-browser als de “copiloot voor het web” van een gebruiker, gezien de uniforme ervaring die het biedt.
Het bedrijf stelt dat deze ervaring het volgende oplevert:
Beter zoeken:
De AI-aangedreven zoekopdracht biedt relevantere resultaten voor zaken als sportuitslagen, aandelenkoersen, het weer en meer, samen met een nieuwe zijbalk die uitgebreidere antwoorden toont als gebruikers ze willen.
Volledige antwoorden:
Microsoft stelt dat Bing resultaten van over het hele web beoordeelt om het antwoord te vinden en samen te vatten waarnaar een gebruiker op zoek is.
Nieuwe chatervaring:
Microsoft heeft een nieuwe chatervaring geïntroduceerd voor complexere zoekopdrachten, zoals het plannen van een gedetailleerde reisroute. De chatervaring is ontworpen om de zoekopdracht van een gebruiker te verfijnen totdat ze het gewenste antwoord krijgen.
Content creatie:
De nieuwe Bing-zoekmachine kan inhoud genereren voor gebruikers, zoals het schrijven van een e-mail, het voorbereiden van een sollicitatiegesprek, het maken van een quiz en meer. Bing citeert ook alle bronnen, zodat gebruikers links kunnen zien naar de webinhoud waarnaar het verwijst.
Nieuwe Microsoft Edge-ervaring:
Microsoft heeft zijn Edge-browser bijgewerkt met nieuwe AI-mogelijkheden en een nieuw uiterlijk, samen met twee nieuwe functionaliteiten, chatten en componeren. De Edge Sidebar kan een lang financieel rapport samenvatten om de belangrijkste hoofdpunten te krijgen en vervolgens de chatfunctie gebruiken om een vergelijking te vragen met de financiën van een concurrerend bedrijf. Edge kan ook helpen bij het samenstellen van inhoud, zoals een LinkedIn-bericht, door een paar prompts te geven om gebruikers op weg te helpen. Advantage kan ook de webpagina begrijpen waarop een gebruiker zich bevindt en de toon van de inhoud dienovereenkomstig aanpassen.
Microsoft en OpenAI
Eind vorige maand onthulde Microsoft dat het zijn langdurige samenwerking met OpenAI via een miljardeninvestering om AI-doorbraken te versnellen. De samenwerking van het bedrijf met de Maker van ChatGPT bestaat al sinds 2019 en zal zijn meerjarige deal voortzetten terwijl de organisaties AI-technologie met de wereld willen delen.
De uitbreiding van het partnerschap zorgde ervoor dat Microsoft de exclusieve cloudprovider voor OpenAI zou zijn, Microsoft OpenAI-modellen zou inzetten voor zijn klantenbestand en Microsoft zou de investeringen in het onafhankelijke AI-onderzoek van OpenAI verhogen. Klanten kregen een eerste blik op hoe deze samenwerking er in de toekomst uit zou kunnen zien als Microsoft heeft zijn Teams Premium-licentie gelanceerd, die functies bevat die OpenAI aanstuurt. De nieuwste licentie is ontworpen om klanten vertrouwde vergaderoplossingen, webinars, virtuele afspraken, vergaderintelligentie en meer te bieden, die vaak add-on-producten zijn.
Nicole Herskowitz, vicepresident van Microsoft Teams, voornoemd:
“Teams Premium is gebouwd op de vertrouwde, alles-in-één samenwerkingservaring van Microsoft Teams en biedt de nieuwste technologieën, waaronder grote taalmodellen aangedreven door OpenAI’s GPT-3.5, om vergaderingen intelligenter, persoonlijker en beter te maken , of het nu gaat om een-op-een, grote vergaderingen, virtuele afspraken of webinars.”
Google erkende de mogelijkheden van AI om naar een platform te brengen en kondigde aan dat het zou uitbrengen zijn langverwachte Generative AI chatbot, noemt het ‘Bard’ vanwege zijn vertelmogelijkheden. Op basis van eerder werk met LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) wordt de chatbot sinds december algemeen gezien als een reactie op de ChatGPT-activiteit van Microsoft.
Bron: Uctoday
Over de schrijver
Willem Veenstra
Als oprichter van Rocketpilot heb ik als doel om werkend Nederland leuker, effectiever en makkelijker te laten (samen)werken. Dit doe ik als digitale reisleider en persoonlijk adoptiespecialist van Microsoft 365 en Teams. In een wereld die sneller veranderd dan ooit vraagt dit veel van onze digitale vaardigheden. Met de juiste sturing zorg ik ervoor dat jij het maximale uit Microsoft 365 haalt en slimmer kan werken.